Виховний план 5 клас:

https://drive.google.com/open?id=0B0iX6vvTG60aMEQ0Qmc4U3ZRejg

Виховний план 6 клас:

https://drive.google.com/open?id=18U_Jsss37FtZ_2wmX78M0JioNfPYYDA3

Тренінг для батьків «Я – хороший батько!»

Мета: визначення кола проблем у взаємостосунках батьків і дітей, підвищення самооцінки; знаходження способів вирішення конфліктів.

                                               Хід тренінгу
1. Ознайомлення з цілями групових занять
Мета: надання інформації про цілі, яких передбачається досягну­ти у процесі групової роботи.
Ведучі ознайомлюють батьків із цілями та завданнями групових занять.
2. Знайомство учасників
Мета: знайомство учасників між собою; створення доброзичливої атмосфери.
Насамперед батьки почергово називають своє ім'я та ім'я ди­тини, пояснюючи, чому вони так її назвали. Деякі батьки можуть і не пригадати, чому вони так назвали свою дитину. Необхідно за­спокоїти їх, кажучи, що, можливо, це було спонтанне рішення, тому і не запам'яталося.
Після знайомства батьки дають відповіді на такі запитання:
1. Як проявляються здібності Вашої дитини?
2. Як саме Ви допомагаєте розвивати здібності Вашої дитини?
Таким чином між батьками відбувається обмін досвідом виховання дитини в сім'ї.
3. Діагностика на виявлення стосунків батьків із дитиною, тобто на психологічну сумісність батьків і дитини
Із наведених моделей необхідно обрати ту, яка відповідає реаль­ним стосункам із дитиною (демонструються моделі)
1

2

3

6

Моделі стосунків із дітьми:
1. Ви з дитиною не залежні один від одного і не близькі. Це непо­коїть, варто замислитися над пошуками шляхів зближення.
2. Ви не залежні, не дуже близькі, але контактуєте, маєте щось спільне. Це вже краще.
3. Разом ви як особистості дуже близькі, але й не залежні.
4. Ви ближчі, ніж у моделі 3. Це гарні стосунки.
5. Ви близькі, як одне ціле «ми». Це дуже гарні стосунки.
6. Одна особистість повністю поглинута іншою особистістю. Для ви­явлення свого «Я» дитині не залишається місця. Це ситуація тиску.
Мовленнєвий тест «Які ви батьки?»
Відзначте, будь ласка, ті фрази, які ви часто використовуєте у спіл­куванні з дітьми:
1. Скільки разів тобі повторювати?
2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити в цій ситуації?
3. Не знаю, що б я без тебе робила! 
4. І в кого ти такий(а) удався(лась)?
1. Які в тебе чудові друзі!
2. Ну, на кого ти схожа(ий)?
3. Ти моя опора і помічниця!
4. Ну що в тебе за друзі?!
5. Про що ти тільки думаєш?
10. Який(а) ти в мене розумний(а)!
11. А як ти вважаєш, сину (донько)?
12. У всіх діти як діти, а ти?!
13. Який ти в мене кмітливий!
Аналіз одержаної за тестом інформації
Відповіді з позитивним значенням:
1,2,4,6,8,9, 12 —2 бали;
3,5,7, 10, 11, 13 —1 бал.
7—8 балів — ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро лю­бить і поважає вас. Ваші стосунки з дитиною позитивно впливають на становлення її особистості.
10—12 балів — вам необхідно бути уважнішими у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток дитини залежить скоріше від випадкових об­ставин, ніж від вас.
13—14 балів — ви й самі відчуваєте, що чините неправильно. Між вами та дитиною існує недовіра. Поки не пізно, намагайтеся приділя­ти дитині більше уваги, ураховувати її запити та інтереси.
4. Інформаційна частина «Способи вирішення конфліктів»
Мета: формування вміння вирішувати конфлікти з дітьми без втрат з обох сторін.
Учитель. Зазвичай батьки сприймають за конфлікти ситуації, коли вони чимось незадоволені чи дитина відстоює свою думку, всту­паючи з ними в суперечку. Але не кожна суперечка чи протиріччя пе­ретворюються на конфліктну ситуацію. Для неї характерні емоційна напруга сторін, вплив негативних емоцій, вираження неприязні один до одного.
(Учитель просить батьків навести приклади конфліктів, які були у них з дитиною, а потім проаналізувати причини, мотиви та резуль­тати цих ситуацій.)
Учитель. У будь-якому конфлікті кожна сторона бажає отримати перемогу, часто будь-якими шляхами, навіть якщо страждають осо­бисті інтереси.
(На прикладі поділу яблука батькам необхідно показати, як відбу­вається вирішення конфліктів. Двом суперникам необхідно розділити яблуко. Існують такі результати цієї дії:
1. Яблуко ділиться навпіл. У цьому випадку обидві сторони йдуть на компроміс, але страждають обидві сторони, оскільки кожен хо­тів отримати ціле яблуко.
2. Яблуко отримує суперник, але в цьому випадку одна сторона обділяє себе.
3. Яблуко залишається собі, що обділяє інтереси суперника.)
Учитель. У двох останніх випадках конфлікт не вирішується,
оскільки можуть бути негативні наслідки. Компромісне вирішення призводить до обділення обох сторін, але конфлікт усе-таки вирішу­ється.
Існує ще четвертий варіант — знаходження інших способів вирі­шення.
На прикладі поділу яблука можна розглянути будь-яку конфліктну ситуацію. Головне — усвідомити, що хочете в цій ситуації ви і ваш суперник, обговорити з ним це. Коли ви говорите про конфлікт, то його вже не існує, ви тільки обговорюєте його.
(Батькам також: можна запропонувати поділитися своїм досві­дом стосовно того, як поводиться дитина, коли вони сваряться між: собою.)
5. Вправа «Я — хороший вихователь»
Мета: підвищення самооцінки ролі батька.
Батькам по колу пропонується продовжити речення «Я — хоро­ший батько, тому що...»
При виникненні труднощів у батьків слід допомогти їм знайти в собі позитивні батьківські риси.
(Учитель підбиває підсумок, дякує всім за плідну роботу.)

Підліток і шкідливі звички


Мета: 1. Поповнити знання батьків щодо причин і ознак паління, вживання алкоголю, нарко­тичних речовин підлітками.
2. Запевнити батьків у необхідності обгово­рення в родині проблеми паління і алкоголь­ної залежності.
3. Визначити найбільш ефективні методи бо­ротьби у підлітковому віці зі шкідливими звич­ками.
Коментар: для проведення зборів класний керівник за­здалегідь доручає учням намалювати етикет­ки для пляшок спиртних напоїв, для пачок ци­гарок, такі, щоб, подивившись на них, людині не захотілося б пробувати речовини, які там знаходяться. Напередодні зборів учитель ор­ганізовує з учнівських малюнків виставку. Класний керівник проводить анкетування уч­нів та батьків.
Анкета для учнів «Мої думки щодо цигарок»
Закінчи речення:
1. Паління — це __ 
Цигарка в руці — це показник 
Для того, щоб кинути палити, потрібно .
1. Паління дає мені можливість •
(Учитель може додати речень на свій розсуд, а також провести аналогічне анкетування на тему алкоголю.)
Анкета для учнів «Я та алкоголь»
(Пропонується учням, якщо у класі виявлено випадки вживання алкогольних напоїв)
1. Чи пам'ятаєш ти, в якому віці вперше спробував алко­голь?
2. Що це був за напій?
3. Хто тобі його запропонував? І. Як ти поставився до цієї пропозиції?
4. Як часто ти вживаєш спиртні напої?
5. Що може послужити приводом для вживання алко­голю?
6. Ти сам купуєш алкоголь чи тебе пригощають?
7. Які у тебе виникають відчуття під час вживання алко­голю?
8. Чи сварять тебе батьки за вживання алкоголю?
9. Як ти реагуєш на зауваження батьків?
І 0. Чи пропонують тобі спиртні напої твої рідні?
11. Ти відмовляєшся чи п'єш разом із ними?
12. Скільки ти можеш випити за один раз?
Анкета для батьків
1. Наш син/донька вживає спиртні напої:
а) інколи;
б) ніколи;
в) рідко;
г) часто.
2. Ми як батьки:
а) намагаємось із цим боротися;
б) не бачимо нічого страшного, якщо дитина іноді
вживає спиртне;
в) сподіваємось, що все минеться само собою
3. У нашій родині ми вживаємо спиртне:
а) дуже рідко;
б) у свята;
в) як усі;
г) ніколи;
д) коли в цьому є потреба.
4. Друзі нашого сина/доньки:
а) зовсім не вживають алкоголь;
б) п'ють лише легке спиртне;
в) п'ють досить часто;
г) п'ють інколи;
д) не можуть обійтись без спиртного.
5. Ми вважаємо, що в родині:
а) можна обійтись без вживання спиртних напоїв;
б) неможна обійтись без вживання спиртних напоїв;
в) усе залежить від ситуації;
г) можна вживати спиртне, але лише у великі свята.
На класній дошці написано вислови:
«Потрібно підтримувати міцність тіла, щоб зберегти міцність Духа». (В. Гюго)
«Від вина гине краса, вином скорочується молодість». (Горацій)
«Жодне тіло не може бути на стільки міцним, щоб вино не могло зашкодити йому». (Плутарх)
Хід зборів
Звичка — друга натура?
Підростають наші діти... Із маленьких безпомічних діт­лахів вони перетворюються на підлітків. Зростають діти, і більш серйозними стають проблеми, з якими ми стикає­мось.
Сьогодні мені б хотілося запропонувати вам замисли­тись про шкідливі звички, що підстерігають на життєвому шляху кожну людину, що здатні перекреслити все життя.
Як вберегти свою дитину від куріння, алкоголю, наркоти­ків? Можливо, ми не знайдемо сьогодні унікального рецеп­ту, але спробуємо розібратись у цій проблемі.
Звичка — друга натура... Як часто ми чуємо ці слова. Кожна людина має багато звичок, як шкідливих, так і ко­рисних. Звички — це автоматизовані дії, які виявляються незалежно від бажань людини. Корисні звички допомага­ють нам відчути себе зібраною людиною, організованою, го­товою до подолання труднощів. Вони допомагають людині під час стресу, в умовах дес]?іциту часу. На жаль, у людей — і дорослих, і дітей — самі по собі виникають не лише ко­рисні, але й шкідливі звички. Будь-яка звичка з'являється по випадково. В основі її покладено механізм підживлення. Якщо звичка отримала неодноразове позитивне підживлен­ня, то вона закріплюється і позбавитись її буде важко. Про­блему шкідливих звичок вирішують і психологи, і педаго­ги, зі шкідливими звичками дітей борються і батьки.
Чому підлітки починають палити, вживати алкоголь?
Підлітковий вік — вік становлення. Підліток ще пога­но знає навколишній світ, самого себе. Він поспішає жити, увійти у світ дорослих людей, все хоче попробувати, про все скласти власну думку. Якщо ж до цього додати чимало нових проблем, перші розчарування, драми, то можна зро­зуміти, чому саме підліток такий схильний до вживання алкоголю, паління та наркоманії. Результати обслідувань школярів, які мають шкідливі звички, дозволили скласти так званий рейтинг причин, що, на думку самих підлітків, відіграли найважливішу роль у прийнятті ними згубного рішення.
1) Бажання походити на своїх друзів, знайомих, відповіда­ти своїй групі однолітків.
2) Бажання відчути нові приємні відчуття, про які так ба­гато розповідають освічені знайомі.
3) Цікавість, прагнення випробувати себе у новій, майже екстремальній ситуації.
4) Вплив авторитетної для підлітка людини.
5) Прагнення забутися, розслабитися, зняти напряг, не­приємні відчуття.
6) Прагнення демонстративного протесту.
Таким чином, найбільш дієвою причиною залучення підлітків до алкоголю та інших шкідливих звичок є бажан­ня походити на своїх друзів, знайомих, відповідати вподо­банням свого оточення.
Чи варто обговорювати з дитиною проблему шкідливих звичок, якщо вони є у батьків?
Існує дві головні причини, через які батьки ухиляються від розмов з дитиною про тютюн та алкоголь:батьки вважають, що не мають права говорити про це, адже самі палять або вживають алкоголь, батьки не вважають за необхідне торкатись цієї пробле­ми, тому що самі не палять і не вживають алкоголь і гада­ють, що їхнього прикладу для дитини достатньо.
Шановні батьки, в обох випадках ви робите помилку. Незалежно від того, вживаєте ви самі чи ні, розмова на цю тему завжди корисна. Ваша дитина ще не визначилась, тому її може «занести» в будь-який бік. Дуже важливо не ухилятись від запитань дитини з приводу вашої особистої поведінки.
Однак, чим більш відвертими будете ви, тим простіше буде вашій дитині зрозуміти те, що ви говорите. Напри­клад, ви можете сказати, що добре розумієте ту шкоду, яку завдає паління, але самі не в змозі позбавитись цієї звички. Якщо у вашій родині ніхто не палить і не п'є, то ви напевне подаєте гарний приклад. Проте, на практиці буває і так, що позитивна атмосфера в родині сама по собі не виховує в ди­тині протидію зовнішньому впливу. Тож і в цьому випадку підлітку потрібна батьківська порада. Що ж допоможе ди­тині протистояти біді? 1) Внутрішній самоконтроль і визначення життєвої мети
(вона, звичайно, може змінюватись, але головне, що така мета є);
2) любов до батьків, бажання бути поруч із ними;
3) можливість активної участі в суспільному житті (відві­дування гуртків, спортивних секцій, студій);
4) бажання вчитися, успіхи у навчанні;
В) визнання і заохочування з боку оточуючих (дитина від­чуває свою значимість, повагу до себе). Ось на ці фактори батьки мають звернути увагу в першу чергу і на їх основі будувати спілкування із дітьми і їхнє
виховання.
Як саме потрібно обговорювати з підлітком проблему
шкідливих звичок?
Перш за все визначте, що ви хочете донести до свідо­мості дитини, яку думку сформувати? Пам'ятайте, метою нашої розмови про негативний вплив вживання алкоголю, тютюну — не відгородити дитину від зіткнення із цими ре­човинами, але навчити приймати розумні рішення, займа­ти правильну і відповідальну позицію при зустрічі з цими речовинами, тобто — уміти накласти на себе обмеження, а стосовно деяких речовин (тютюну, наркотиків)— уміти повністю відмовитись від їх вживання.
У реальному житті існують деякі труднощі дотримання прийнятого рішення, тому обов'язково має бути обговоре­ною тема існування і важливості соціального впливу. Ваша дитина повинна знати про вплив оточення на неї (а також про вплив, який вона може здійснити на своє оточення). І Підліток повинен навчитися казати «ні» тому, хто пропонує йому щось погане. Тому батьки мають виявляти інтерес до ТОГО, чим займаються друзі їхньої дитини.
Як загартувати дитину настільки, щоб вона могла сказа­ти «ні» спокусі? Відповідь шукають дорослі по всьому сві­ту. Психологи радять батькам поставити перед собою два завдання:
— сформувати в дитини ставлення до спокуси, уміння дати їй точну оцінку і сказати собі: «Так, у світі є ба­гато речей, що приносять задоволення. Деякі з них небезпечні, і я зумію побудувати своє життя без них»;
— створити умови для об єднання підлітків навколо по­зитивних цілей.
Фахівці пропонують практичні поради, які можуть ви­явитись корисними підлітку в певних ситуаціях. Вони пи­шуть, що відмова від спиртного або наркотиків — не така вже легка справа. Вона потребує серйозного обмірковуван­ня, певної практики і підтримки зі сторони, а головне — сили волі. Психологи пропонують навчити дитину скори­стуватися найбільш прийнятною відповіддю при відмові від запропонованого наркотику чи алкоголю.
Ось приблизні кліше:
«Дякую, ні. Це не в моєму стилі»
«Дякую, ні. Мені час на тренування»
«Дякую, ні. Мені це не до вподоби»
Форма відмови може бути будь-якою. Важливо, щоб вона була рішучою. Якщо вам вдасться запевнити підлітка, що саме відмова від наркотику, а не його вживання — озна­ка сили та дорослості, то ви захистите його від жахливого лиха — наркоманії. Це ж можна сказати і про алкоголь та паління. Було б добре, якби дитина знала, що ті, хто про­понує їй легкий «кайф», можуть бути легко викриті.
Наприклад, зацікавлена у розповсюдженні наркотиків людина зазвичай каже:
1. «Наркотики вживають сильні і талановиті люди». Фактично: всі вони, якщо навіть були такими, дуже скоро втратили свої силу і талант.
2. «Наркотик робить людину вільною».
Фактично: наркомани абсолютно вільні від радощі життя.
3. «Наркотики бувають «всерйоз» і «не всерйоз» — від них завжди можна відмовитись». 
Фактично: вони перетворюють життя на безкінечну бо­ротьбу за існування.
4. «Наркотики допомагають вирішити життєві проблеми».
Фактично: вони перетворюють життя на суцільну проб­лему.
6. «Наркотики, як пригодницький роман — позбавляють від нудьгування і прози життя».
Фактично: позбавляють, але разом із життям.
Як дізнатися, що дитина щось вживає?
Багато батьків побоюються того, що їхня дитина ро­бить чимало небезпечних речей, а вони про це не підозрю­ють. Вони хотіли б знати, як це можна визначити, якщо зловживання дійсно існує. Однак, не дивлячись на те, що симптоми вживання відомі, навіть якщо ви будете трима­ти в руках аркуш зі списком таких симптомів, неможли­во визначити, що саме вживає ваша дитина. Тому можна дати добру пораду: якщо поведінка вашої дитини стала не такою, як зазвичай, ви можете, не ставлячи прямих запи­тань, розпитати, чи не вживає вона якихось речовин?
Батьки мають обов'язково звернути увагу на такі зміни у поведінці дитини:
1. Раптова зміна друзів.
2. Різке погіршення поведінки.
3. Зміна у харчуванні, смакових звичках.
4. Випадки забудькуватості, недоладної мови.
5. Різки зміни настрою.
6. Повна втрата попередніх інтересів.
7. Раптові порушення координації рухів.
8. Часте згадування наркотиків, алкоголю під час жартів та розмов.
9. На фоні повного здоров'я — розширені зіниці, почерво­нілі очі, кашель, нежить, блювання.
Однак бути уважним до дитини — це не значить пильно наглядати за кожним її кроком і підозрювати в усьому по­ганому. Це значить — любити і підтримувати її. Дуже дав­но відома американська акторка Марлен Дітріх так сказала про свою матір:«Міцніше підлоги під ногами, коли я була маленькою. Міцніше скелі, коли потрібна була підтримка, набагато міцніше скелі в мить, коли стоїш без допомоги І готовий бігти стрімголов»
Педагогічний практикум для батьків.
1. Батькам пропонується обговорити питання.
1) Чи вважаєте ви за необхідне відзначати свята вжи­ванням алкогольних напоїв? Чому?
2) У вашої дитини наближається день народження. Він хоче придбати пляшку вина. Ваші дії?
3) Випадково ви знайшли у кишені куртки вашої дити­ни цигарки, запальничку. Ваші дії?
2. Класний керівник розділяє батьків на три групи. Кож­ній групі пропонується розробити перелік аргументів для підлітків щодо небезпеки шкідливих звичок (палін­ня, вживання алкоголю, наркотиків).
Перелік може розпочинатися, наприклад, таким висло­вом: «Паління шкідливе і небезпечне, тому що:...».
3. Після виступу батьків класний керівник роздає їм роздруковані пам'ятки із запитаннями, що примусять під­літка замислитись і правильно повестись у випадку, коли йому запропонують наркотичні речовини.